Rozmowy z dzieckiem

Dzieci dorastają bardzo szybko i z tym musimy się liczyć. Zapewne każdy rodzic chciałby wychowywać swoje maleństwo jak najdłużej, ale tak zwyczajnie się nie da. Dzieci usamodzielniają się bardzo szybko i tylko od sposobu wychowania zależy w jakim okresie osiągną pewne cechy. Często jednak musimy uświadamiać dzieciom, jakie zagrożenia grożą im w dzisiejszym świecie.

Jednym z wielu zagrożeń, które pojawiają się wśród dzieci są zagrożenia drogowe. Tutaj musimy mieć świadomość, że nie wszystkie złe rzeczy, które mogą nas spotkać na drodze zależą od nas czy od dzieci. Wiele wypadków, bo o nich mowa jest powodowanych przez niczego nie świadomych kierowców, którzy nie przestrzegają warunków i przepisów drogowych. Takich sytuacji jest sporo, ale możemy je ograniczyć do minimum jeśli uświadomimy naszym dzieciom, że praktycznie na każdym kroku mogą się spodziewać niebezpiecznej sytuacji. Podstawą bezpieczeństwa jest przyswojenie podstawowych wiadomości z zakresu ruchu drogowego. Tutaj najbardziej odpowiednia wydaje się szkoła oraz zajęcia lekcyjne. Dzieci bardzo chętnie słuchają o praktycznych sytuacjach, zwłaszcza jeśli można je w jasny sposób udokumentować jakimś przykładem. Następni w kolejności są rodzice, którzy powinni rozmawiać z dzieckiem często i nawet na najtrudniejsze tematy. Trzeba pokazać dzieciom jak powinno się postępować w konkretnych sytuacjach. Chodzenie do szkoły tylko chodnikiem, wsiadanie do autobusu tylko w momencie jeśli wiemy gdzie on jedzie, czy też używanie elementów odblaskowych to podstawa takiej dyskusji. Nie możemy oczekiwać, że dziecko natychmiast zrozumie nasze zamiary, jednak w ciągu kilku takich dyskusji powinno pojąć na czym cała rzecz polega.

Jak wiadomo, dla niektórych dzieci bardzo ważny jest komputer i treści w nim zawarte. Można wykorzystać i to medium, aby uświadomić naszych młodzieńców. Podsuńmy więc płytę z odpowiednimi aplikacjami, które na pewno je zainteresują. Przecież to co nieznane jest najbardziej pożądane. Niech cała operacja będzie sporządzona w ten sposób, aby to dzieci myślały, że odkrywają coś nowego.